Det räcker inte med högre löner för att höja läraryrkets status. Den kunskapsrelativism som präglar den svenska skolan är förödande för lärarens auktoritet och legitimitet att sätta betyg. Samtidigt har läraryrket omdefinierats från att vara ett intellektuellt och kulturellt yrke, till att bli ett socialt arbete, skriver Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi.
Artikel från tidskriften Kvartal
Länkar till andra artiklar av Magnus Henrekson
- Därför har skolvalet blivit ett misslyckande
- Varför den rådande kunskapssynen i skolan ger grogrund för nepotism och korruption
- Hur ett rättvist och kunskapshöjande betygssystem bör se ut
- Debattartikeln i SvD i samband med att boken lanserades
- En essä som sammanfattar huvudbudskapet i tidskriften SANS
- Vårt svar på en av de få som polemiserat mot vår syn
- Inlägg av rektor Johan Kant på sin blogg med anledning av att en av de ledande pedagogprofessorerna kritiserat vår bok och andra liknande analyser på DN Kultur
- Här en podd och en intervju i Axess TV som också är informativa
- Artikel i tidskriften Quilette av Magnus Henrekson och Johan Wennström
Boken Kunskapssynen och pedagogiken
Boken är nu prissänkt till 170 kr om man köper den direkt från förlaget:
http://www.dialogosforlag.se/bocker/samhallsfragor/kunskapssynen-och-pedagogiken.html
eller som ebok till det rabatterade priset 125 kr
Intervju med Magnus Henrekson i Studio Axess