Selanders föreläsning:
Som förberedelse till seminariet skulle jag vilja föreslå några av följande kapitel ur Insulander & Selander (2018). Att bli lärare. Stockholm: Liber:
- Samuelsson: Att bli och uppfattas som ledare i klassrummet (s. 28-32)
- Selander & Insulander: Ett designorienterat perspektiv på lärande (s. 124-130)
- Nihlfors: Att leda pedagogisk verksamhet (s. 214-220)
- Nouri: Digital kompetens i informationssamhället (s. 254-260)
- Selander: Learning-design-sequences ett redskap för att designa undervisning (s. 284-292)
- Halverson & Selander: Verksamhetsutveckling och konsten att tänka i olika skalor (s.298-306)
Vill man fördjupa sig kan man läsa:
- Halverson, R. & Kelly, C. 2017). Mapping leadership. The tasks that matter for improving teaching and learning in schools. San Fransisco: Jossey-Bass.
- Insulander, E. m.fl. (2017). Didaktik i omvandlingens tid: Text, representation, design. Stockholm: Liber.
- Insulander & Selander (2018). Att bli lärare. Stockholm: Liber:
- Selander, S. (2017). Didaktiken efter Vygotskij . Design för lärande. Stockholm: Liber.
Löwstedts föreläsning:
- Larsson&Löwstedt Strategier och förändringsmyter. Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (Studentlitteratur 2014)
- Löwstedt (red.) Skolledning. Scener från den organiserande vardagen (Studentlitteratur 2015)
- Debattartikel: Synen på rektorns roll bör förändras
- Länkar
https://www.su.se/profiles/jlw-1.186333